دوشنبه ۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی گسترده بر روی بیش از 140000 نفر نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض آفت‌کش‌ها حتی در مقادیر کم ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا 70 درصد فزایش دهد.

به گزارش نشریه نیوساینتیست پژوهشگران می گویند یافته‌های آنها موید این فرضیه است که مواد شیمیایی موجود در آفت‌کش‌ها به نحوی در ایجاد بیماری پارکینسون نقش دارند.کارشناسان در سال‌های اخیر جهش‌های ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که افراد را مستعد  ابتلا به بیماری پارکینسون می‌کند ؛ اما نکته‌ای که توضیح داده نشده باقی مانده  این است که همه افرادی که حامل این جهش‌ها هستند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. از طرف دیگر افراد فاقد این جهش‌ها نیز ممکن است گرفتار این بیماری شوند. در نتیجه بسیاری از دانشمندان عوامل محیطی را زمینه‌ساز شروع روند تکوین بیماری می‌دانند.

 آلبرتو آشریو و همکارانش در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون آمریکا داده‌های مربوط به 143 هزار نفر را  در  یک در تحقیق در دهه  1980 در مورد رابطه سرطان و رژیم غذایی شرکت کرده و 413 نفر از آنها  بعدها به بیماری  پارکینسون مبتلا شده بودند برسی کردند.آنها  متوجه شدند که کسانی که در پرسشنامه ابتدایی هنگام شروع تحقیق قرار گرفتن در معرض سموم مختلف که به عنوان آفت‌کش به کار می‌روند را ذکر کرده ‌بودند، 70 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به پارکینسون  قرار گرفته بودند.البته  آشریو تاکید می‌کند که خطر مطلق ابتلا به پارکینسون پایین و در حد 2 درصد جمعیت است؛ بنابراین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها  این خطر را تنها به کمی بیش از 3 درصد می‌رساند.

متخصصان معتقدند به غیر از کشاورزان، بسیاری از مردم عادی  هم نادانسته روزانه مقادیری از آفت‌کش‌ها را می‌بلعند. سرژ  پرزدبورسکی از دانشگاه کلمبیا در  نیو یورک می‌گوید اگر میوه‌ها و سبزی‌هایی را که هر روز  می‌خوریم مورد تجزیه شیمیایی قرار دهیم متوجه می‌شویم که آنها مملو از مواد شیمیایی  هستند. این مقادیر کم مواد شیمیایی که در طول زندگی در بدن تجمع می‌یابند ممکن است بالقوه برای بدن خطرناک باشند. پرزدبورسکی گرچه تحقیق فوق را عالی ارزیابی می‌کند اما  می‌گوید  این بررسی ثابت نمی‌کند که آفت‌کش‌ها علت اصلی بوجودآمدن پارکینسون هستند.


بیماری پارکینسون یک بیماری وخیم عصبی است که با لرزش دست ،کندی و عدم انعطاف‌پذیری در حرکات و سایر مشکلات مربوط به حفظ توازن بدن همراه است.

کد خبر 829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز